Het Grote Munster-interview - Deel 1

Het Grote Munster-interview Deel 1

Vrijdagavond 3 januari 2020. Een interview waar ik al lang naar uitkeek. Een trio-interview met Bernard, Grégoire en Charles Munster. En neen ik was Andrée niet vergeten …. Maar Andrée die me vriendelijk onthaalde, bleef en blijft liever op de achtergrond. Ondanks de toch al late vrijdagavond bleef ze verder werken. Ook voor een familiebedrijf als BMA geldt “time is money”. Ook Bernard werd op tijd en stond “onderbroken”. Een bewijs hoe gedreven het gezin Munster bezig is met hun passie, de rallysport … De afspraken voor deze ontmoeting kwamen er tijdens Oudejaarsnacht ! Want ook tijdens de overgang van het decennium staat de rally-passie niet stil ….. Een Munster-decennium ??

Het Grote Munster-interview Deel 1Het Grote Munster-interview Deel 1Het Grote Munster-interview Deel 1

PowerSlide : Welk Belgisch seizoen/duel is je het meeste bijgebleven?

Bernard : Dit is ongetwijfeld het duel met Freddy Loix ( in de Opel Astra GSI ) en ikzelf in de Renault Clio Williams … het moet 1994 geweest zijn !

PowerSlide : Wat was je doel voor 2019 ? Tevreden over 2019?

Charles : Ervaring opdoen en met 10 rally’s kan ik zeker niet klagen. Leren hoe alles werkt met de nota’s, … En op het einde van het jaar reden we dan met een R2. We waren eigenlijk van plan om heel het jaar met de Opel Adam Cup te rijden maar we hebben dan Jalhay en de Condroz met de Adam R2 en Kortrijk met de Peugeot 208 R2 gereden als voorbereiding op het RACB stuur.

Grégoire : Ja en neen … In België wel in de Junior. In de ERC wat minder. We hebben wat mechanische problemen gehad. Als er geen mechanische problemen waren hebben we toch goed gepresteerd. Ik heb van één iets spijt toen ik in de Roma di Capitale – toen ik 2de lag in de Junior – een kleine stomme fout heb gemaakt. In de WRC deed ik de Monte en Finland, had ik geen mechanische problemen en waren we 2 keer vrij goed bezig en de tijden waren in progressie. Maar we zijn 2 keer niet aan de finish geraakt zonder Super Rally. Dat was een ontgoocheling …

PowerSlide : Kan je al iets kwijt over 2020?

Grégoire : Neen ….. mijn programma wordt binnenkort officieel gelanceerd … En later komt er nog méér ( wat geheimzinnig ).
Charles : ( Heel eerlijk ) Ik heb zelf geen idee …. Ik ga proberen het Belgisch kampioen te rijden R2 maar meer weet ik nog niet.

PowerSlide : Is de combinatie school / rallysport haalbaar?

Charles : ik zit nog op de middelbare school …. Er is een akkoord met mijn school. Dus op dat gebied lukt het wel ..

Grégoire : ‘T is goed combineerbaar omdat ik een sportstatuut heb. Ik kan mijn examens verplaatsen en dat is het belangrijkste want in januari zijn er juist examens. Dus moet ik wel wat schuiven met mijn proeven want er is niet alleen de rally maar ook de voorbereiding ervoor.

PowerSlide : Wat is de leukste auto waar je mee reed?

Bernard : Heel moeilijk …. Er zijn er zoveel leuk geweest. De minst leuke weet ik wel … De Renault Mégane Maxi dat was echt een ramp het eerste jaar. Later stond die wel meer op punt maar dan reed ik er niet meer mee. De Subaru Groep A 555 is misschien wel dé topper. Das mijn eerste rally-auto die ik zelf heb gekocht en nog altijd heb. Hij is nu helemaal gerestaureerd geweest en is vandaag juist af. Das pure nostalgie ook door de prestatie van Colin McRae met deze wagen. De herinnering aan de Corsa is ook supertof ! Daar ben ik eigenlijk mee bekend geraakt ( “Big Bernie” in de kleine Corsa, ook bij mij wekt het nostalgie op ) …. Iedereen zal zich nog wel het accident herinneren in Ieper 1994 met de Corsa ( pick-up ). Nadien zijn er ook leuke auto’s geweest zoals de Maxi Clio, Clio Williams, de Octavia WRC. De Subaru WRC vond ik net iets minder. Die Octavia vroeg dezelfde rijstijl als de Subaru. Die auto lag me ook wel …

PowerSlide : 2 Overwinningen in de Belgium Junior ( 2018 & 2019 ) en 2 x Rallye National Hivernal du Dévoluy …. Tijd om een stap hoger te zetten?
( Onder het motto “We proberen toch iets los te peuteren )

Grégoire : Zeker. Ik ga eerlijk zijn in België in de R2 ga ik niet meer rijden. We hebben 2 titels behaald met de R2 dus beter kan niet. Nu moeten we een stap hoger zetten ! Ik zeg dus niet perse R5 maar R2 internationaal kan ook zoals ERC …. Binnenkort meer !

PowerSlide : Is het een voordeel om op zo’n jonge leeftijd al in het buitenland te kunnen rijden ?

Charles : In het begin was het de bedoeling om de volledige Opel Cup in Duitsland te rijden de Opel Cup maar met mijn rijbewijs was dit niet mogelijk en ben ik pas ingestapt in de derde rally van het seizoen. Soms viel het wel niet zo goed met mijn examens maar het was heel leerrijk om eens iets anders te zien dan het Belgische kampioenschap; een andere omgeving, andere deelnemers, andere type wegen, ….

PowerSlide : Als je moet kiezen tussen een “Historic” of een huidige R5?

Bernard : Ik amuseer me met beide. Het belangrijkste is dat er competitie is en dat je voor iets kan vechten !

PowerSlide : Is de ADAC Opel Rallye Cup de ideale startformule?

Grégoire : Ja, zeker voor een jongere; budgetten zijn veel kleiner dan een R5 en in Duitsland was er dan veel meer concurrentie met zo’n 24 deelnemers terwijl je dat in België niet hebt en hoogstens een 8tal R2-wagens hebt. Ook de kwaliteit was er zoals dit jaar met de Fin Eerik Pietarinen. Ik heb dus 2 volledige seizoenen gedaan ( in 2017 en 2018 ). In 2019 ben ik wat later gestart in de Cup. Ik heb ook gezien dat er een Fiesta Junior Cup komt in België. Dat kan misschien ook wel een mooie startformule zijn voor veel jongeren ….

PowerSlide : Ontgoocheld dat je het RACB stuur niet won?

Charles : Ja en neen. Ik ben nog vrij jong dus er komen nog kansen …. Ik zal zeker in de toekomst nog eens proberen. Het zou wel ideaal zijn geweest om op mijn leeftijd met een R2 te kunnen rijden in het BRC ….

PowerSlide : Is de naam Munster een voordeel of een nadeel?

Charles : Soms is het een voordeel de mensen kennen je een beetje maar soms ook een nadeel want ze verwachten iets van je …

Grégoire : Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het minder voordelen heeft dan nadelen. Ik denk dat mijn papa een naam heeft wat automatisch contacten meebrengt en het toch iets makkelijker is om sponsors te vinden. Ook het feit dat hij BMA runt is een voordeel omdat je toch ook meer op eigen kosten kan rijden. Terwijl je anders soms een auto moet gaan huren. Als jongere dus zeker een voordeel. Het heeft ook nadelen omdat de druk iets hoger is en je krijgt soms sneller commentaren.

PowerSlide : Is het moeilijk een zaal als BMA te runnen naast de rally-carrière van je zonen ?

Bernard : We hebben enorm veel werk en sponsors zoeken is ook heel tijdrovend. Maar het hoort er bij! Persoonlijk heb ik er niet zoveel tijd voor maar het moet wel gebeuren en ik probeer er tijd voor te maken. En nu met Charles er ook nog bij blijft het een passie om er alles voor te doen.

Volgende week Deel 2 ….. Tot dan !

Interview Jo Huyghe

Foto's Jo Huyghe / Ayrton Debeck / JM Vandeputte ( PowerSlide ) + BMA

Het Grote Munster-interview Deel 1 Charles Munster
Het Grote Munster-interview Deel 1 Grégoire Munster Condroz 2019
Het Grote Munster-interview Deel 1 Bernard Munster Legend Boucles 2019
Het Grote Munster-interview Deel 1 Grégoire Munster Condroz 2019
Het Grote Munster-interview Deel 1 Subaru WRC BMA
Het Grote Munster-interview Deel 1 Charles & Bernard Munster
Het Grote Munster-interview Deel 1 Grégoire Munster Adam R2
Het Grote Munster-interview Deel 1 Grégoire Munster